Naar Kuah, het centrum van Langkawi - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van Fam Konings - WaarBenJij.nu Naar Kuah, het centrum van Langkawi - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van Fam Konings - WaarBenJij.nu

Naar Kuah, het centrum van Langkawi

Blijf op de hoogte en volg Fam

29 December 2012 | Maleisië, Langkawi Islands

We zijn vandaag rustig gestart. We hebben eerst lekker lang geslapen (we zijn nog steeds wat tijd aan het inhalen) en zijn daarna op het gemakje opgestaan en hebben ons aangekleed. Ondertussen was het al 9.15u en zijn we gaan ontbijten. Ook hier hebben we ons de tijd voor genomen (nu kan het nog) en zijn pas om 10.30u terug richting ons huisje gegaan. Ylva was ondertussen al behoorlijk ongeduldig want die wilde graag gaan zwemmen; ze kan er geen genoeg van krijgen.

De rest van de morgen en het begin van de middag hebben we in en rondom het zwembad doorgebracht. We hebben met de bal gespeeld, dolfijntjes nagedaan, geoefend voor "Sterren springen" en gerelaxt op ons bedje. Tegen 15.00u zijn we terug naar het huisje gegaan en hebben we ons gedoucht, we willen nog een bezoekje aan "Kuah Town" gaan brengen.

Tegen 15.45u waren we "fiks und fertig" en hebben we ons een taxi richting Kuah Town gepakt. Kuah Town kan gezien worden als het centrum van Langkawi en " the place to be" volgens sommigen; nou dat wilden wij dan ook wel eens zien. Bovendien was er vanavond "the Saterdaynight Market" en ook dat was iets wat werd aanbevolen. Twee vliegen in één klap dus.

Als eerste hebben we ons bij "the Eagle" laten afzetten. "The Eagle" is het symbool voor Langkawi en staat te pronken bij "Jetty Point". "Jetty Point" is de plaats waar alle veerboten op Langkawi aankomen en het "dutty free" walhalla. Langkawi schijnt overigens een dutty free eiland te zijn (hoorden we toen we hier aankwamen) en dat verklaart waarschijnlijk waarom zoveel mensen hier naartoe komen.

Van Jetty Point (waar wij overigens niks aan vonden) zijn we richting "Rams" gelopen waar de Night Market zou plaats vinden. Dit was een klein half uurtje lopen en al lopend hebben we weer een hoop gezien van het leven hier op Langkawi. Ook zijn we langs diverse motels, hotels en resorts gekomen en één ding is ons duidelijk geworden: ons "afbraakhotel" is één van de betere hier op dit eiland. Daar waar wij dachten in "oude meuk" te zitten, blijkt het nog veel erger te kunnen. Toen we van Kuala Lumpur naar Langkawi vlogen zijn we een koppel tegen gekomen die al voor de 14e keer naar Langkawi kwamen en het geweldig vonden, wij kunnen ons hier totaal niks bij voorstellen. Of wij zijn te verwend of deze mensen zijn totaal niks gewend en komen hier alleen voor de zon (die je voor dit geld ook op andere plaatsen kunt krijgen) en om dutty free te shoppen.

Zoals gezegd hebben we onze ogen uitgekeken en kwamen we na een klein half uurtje bij Rams aan. De Night Market was al in volle gang, maar we hadden honger en dus zijn we eerst een hapje gaan eten. Dit hebben we gedaan bij een lokaal tentje. We wisten totaal niet wat we besteld hadden omdat de kaart in het Maleisisch geschreven was; maar toen het eenmaal op tafel stond, bleek het nog lekker te zijn ook. Ondanks dat het eten goed smaakte, zaten we er toch niet op ons gemak. De types die er rondliepen en dan al die gesluierde dames. Roel heeft hier een neus voor en die wilde zo snel mogelijk weer weg; niet dat het gevaarlijk was, maar beter het zekere voor het onzekere.

Dan maar naar the Night Market waar iedereen het over heeft. Kijken of dit iets was. Nou daar waren we al snel achter, niet dus. Wat hadden ze hier "kroam " om het in Roel zijn woorden te zeggen. Het enige wat er goed uitzag was het eten wat ze er verkochten, maar al de rest was één grote nep. Dat vraag ik me hier trouwens toch bij alles af: " is het echt of is het nep?". Als je naar de prijzen kijkt moet het allemaal nep zijn, want anders worden wij bij ons enorm in de nek geslagen.

Een klein half uurtje hebben we over de markt gewandeld en toen hadden we het wel gezien. We hadden geproefd (lett. en fig.) aan het leven hier, we hebben ons een beeld gevormd en nu was het tijd om weer terug naar ons hotel te gaan. We hebben ons een taxi opgezocht en ons laten terug brengen.

Het was 21.00u toen we terug waren bij ons hotel. Ylva was moe en dus zijn we meteen naar ons huisje gelopen en hebben onze kleine meid in bed gestopt. Zelf hebben we ons nog een kopje thee gedronken en zijn we tot de conclusie gekomen dat dit nou niet bepaald ons land is. Het is fijn om hier nu te zijn om te relaxen en uit te rusten, maar als vakantieland zouden wij het niemand aanraden. Er is hier een hele hoop armoede en de leefomstandigheden zijn nou niet bepaald dat je zegt: "hier laat ik mijn kind in opgroeien". Bovendien is hier nauwelijks iets te zien.....Voor dat geld ben je ook in veel andere landen waar het warm is en wel wat te beleven. De enige reden die wij kunnen bedenken waarom mensen hiernaartoe komen is, dat als je er eenmaal bent het geen "drol" meer kost. Het is waar je van houdt en wat je wil.....

Lieve groet Antoinette, Roel en Ylvam xxx...