Auckland Zoo - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Fam Konings - WaarBenJij.nu Auckland Zoo - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Fam Konings - WaarBenJij.nu

Auckland Zoo

Blijf op de hoogte en volg Fam

19 December 2012 | Nieuw Zeeland, Auckland

Ook vanmorgen hebben we het, evenals gisterenmorgen, rustig aan gedaan. Nadat "goodmorning" door de camper klonk, wilde Ylva meteen met Bomma gaan skypen omdat die vandaag jarig is. Ze was echter even vergeten dat het bij Bomma nog de 18e was en we dus tot vanavond moeten wachten.
We zijn op het gemak opgestaan en hebben ons aangekleed. Daarna hebben we weer lekker buiten ontbeten en nog een keer met weemoed terug gedacht aan ons ontbijt met de kangoeroes; wat was dat toen geweldig en bijzonder......Onvergetelijk!.
Na het ontbijt hebben we afgewassen, opgeruimd en terwijl wij onze spulletjes voor vandaag bijelkaar hebben gezocht, heeft Ylva nog even met nonkel geskypt. Ze heeft de smaak te pakken en kijkt iedere morgen even wie online is en met wie ze kan skypen.

We gaan vandaag naar de Auckland Zoo en Ylva heeft er ontzettend veel zin in (alsof ze bij ons nog nooit in een Dierentuin is geweest). Het weer ziet er ook veelbelovend uit, dus het lijkt een mooie dag te gaan worden.
Nu zijn er misschien mensen die denken: "een dierentuin, die hebben ze bij ons toch ook". Klopt maar de reden waarom we hier naar een dierentuin gaan is 1. omdat we graag een Kiwi bird willen zien en dat is alleen daar mogelijk en 2 omdat Ylva dat graag wil en zij deze laatste paar dagen mag zeggen waar we naartoe gaan.

Om 10.45u zijn we in Auckland Zoo aangekomen en zijn we al eerste een bakkie gaan doen; het is ondertussen al zover dat Ylva zelfs zegt: "mamma gaan we een bakkie doen, vind ik gezellig!". Na ons bakkie zijn we de dierentuin gaan verkennen.
Als eerste zijn we naar het "Aussie" gedeelte gelopen omdat daar ook kangoeroes zaten en die wilden we natuurlijk wel weer eens eventjes zien. Alleen als je ze dan in de dierentuin ziet, dan besef je pas hoe uniek het was om deze beesten in de vrije natuur te zien, al is het alleen al om hun grootte. Ylva (en ik stiekem ook wel) had gehoopt dat ze er ook koala's zouden hebben, maar helaas.....die heb je echt alleen maar in Australië.

Doorgelopen kwamen we bij andere toch wel zeer opmerkelijke dieren, nl. de " Galapagos tortoise" oftewel reuze schildpadden. Mijn God wat zijn dat een kolossen van beesten. Zowel Roel als ik hadden deze zelf nog nooit eerder gezien. Ylva was er helemaal van onder de indruk en wij ook. "Moet je kijken mam wat een joekel en hebt u die hopen stront gezien.....niet normaal man". Echt super gaaf en ook wel indrukwekkend om te zien.

Via het vogelgedeelte zijn we doorgelopen naar waar we de Kiwi bird konden zien. Op weg daar naartoe kwamen we opeens een olifant tegen die samen met zijn bewakers een wandelingetje door de dierentuin aan het maken was. Ze doen dit (zo bleek later) in deze dierentuin met verschillende dieren om ze zo beter aan de mensen te laten wennen. Bijzonder en op het moment zelf een hele gekke gewaarwording; zo'n kolos die daar opeens "vrij" rond loopt tussen alle mensen, maar voor de kinderen fantastisch en daar gaat het om.

Na onze ontmoeting met "Dombo" zijn we doorgelopen naar het verblijf waar de Kiwi birds zaten. Dit bleek een verblijf te zijn waar het heel donker was (omdat Kiwi birds blind en heel schuw zijn), alleen de "Gloeiwormen" zorgden voor verlichting en dat was niet veel. Even dachten we dat we voor de gek gehouden werden en dat men gewoon zei dat er Kiwi birds zaten (je kon het door de duisternis toch niet controleren), maar na goed zoek werk en een beetje kloppen, kwamen er opeens twee tevoorschijn. Geweldig.....wat zijn ze schattig en in werkelijkheid toch nog wel groot. We hebben er met plezier naar staan te kijken en waren blij dat we hier naartoe gekomen waren en ze toch nog hebben kunnen zien. Helaas was het veel te donker om foto's te maken, nu maar hopen dat het filmen wel gelukt is.

Van de Kiwi birds zijn we via de Orang-oetangs en diverse andere aap soorten (altijd leuk om je familie weer even te zien :)) doorgelopen naar de Pinguïns en de Zeehonden. Bij de zeehonden hadden ze het zo gemaakt dat je ze van onder kon zien zwemmen in hun bassin en dat was niet alleen leuk, maar ook mooi om te zien; vooral ook omdat ze heel actief waren. En ook al hebben we ze nu al een aantal keren gezien en kan een dierentuin niet tippen aan de vrije natuur, het blijft geweldig om naar deze beesten te kijken en ervan te genieten. Al kijkende besef je dan nog eens te meer hoe bijzonder de ontmoetingen in de vrije natuur zijn geweest, voor ons maar zeer zeker voor Ylva.

We hadden er nog uren naar kunnen blijven kijken, maar moesten door omdat we de andere dieren ook nog wilden zien en welke dat waren? Als eerste de Nijlpaarden; wat zijn dat ook enorme logge beesten, maar wat kunnen ze hard rennen (hebben we aan den lijve in Africa mogen ervaren). Vervolgens de Giraffen, Zebra's Struisvogels en Springbokken, mooie beesten maar al zo vaak gezien in Gaia Zoo.

Ondertussen waren we uitgekomen bij een klein speeltuintje met fontein en daar wilde Ylva even spelen. Uiteraard geen probleem en voor ons de gelegenheid om weer even een bakkie te doen. Het zonnetje was inmiddels goed gaan schijnen dus het was er heerlijk vertoeven.
Terwijl we daar zaten, kwamen er opeens twee cheeta's
"los" voorbij lopen met hun begeleiders en dan zit je toch wel even raar te kijken. Het zijn immers beesten die je niet graag zomaar even alleen tegenkomt. Er moest dan ook gepaste afstand worden gehouden en je mocht je niet klein maken om foto's te maken. Super om te zien, maar gedurfd om dit met deze beesten te doen.

Na onze "pitstop" met toch wel bijzondere gasten zijn we aan het laatste gedeelte begonnen. Als eerste kwamen we bij de leeuwen die lekker lui lagen te wezen. Daarna langs de tijgers, prachtige beesten maar ook zij lagen van de zon te genieten en dus zat er niet veel beweging in. Vervolgens langs de stokstaartjes en nog een aantal andere klein gedierte. Als laatste zijn we gestopt bij de "Red Panda"; uiteraard niet zo groot als de gewone Panda, sterker nog eigenlijk is hij heel klein, maar een prachtig beestje om te zien.

Ons rondje zat erop. We hebben genoten van een kleine 1300dieren verdeeld over 179 soorten. En hetgeen waarvoor we kwamen: "de Kiwi bird" hebben we gezien, dus wat willen we nog meer. Het was een gezellige en mooie middag en Ylva vond het helemaal super, dus.....missie geslaagd.

Nadat we onze camper hadden opgezocht, zijn we terug naar de camping gereden. Hier wachtte ons een onaangename verassing. De plek waar we moesten staan, was ingenomen door het "Rotel". Het Rotel is een hele grote oplegger met daarin allemaal kamertjes (voor zover je het kamertjes mag noemen, het zijn eerder zerken waarin de mensen moeten slapen) en dat rijdt dan van de ene naar de andere plaats. De gasten worden vervoerd in een touringcar en als ze dan s'avonds aankomen, dan staat hun "hotel" daar.

We konden dus niet op onze vertrouwde plek staan en dus moesten we voor deze nacht op zoek naar een ander plekkie. Eenmaal geïnstalleerd wilde Ylva meteen Bommatje skypen maar dit was nog net ietsjes te vroeg (5.30u Ned. tijd) en dus hebben we eerst even lekker buiten wat gedronken en wat chipjes gegeten (vind Ylva altijd gezellig) want het was nog steeds heerlijk weer. Daarna heb ik gekookt en hebben we gegeten. Inmiddels was het 19.15u en dus tijd om Bomma te skypen. Met een mooie serenade hebben we haar een gelukkige verjaardag gewenst en nog heel veel mooie jaren. Ze vond het geweldig......het is dan ook bijzonder als je kleinkind aan de andere kant van de wereld je op je verjaardag toch zomaar "live" kan toezingen. Ylva heeft vervolgens nog even gezellig met haar bijgekletst en toen was het tijd voor onze kleine meid om naar bed te gaan. Deze keer zonder morren omdat ze weet dat ze morgen goed uitgerust moet zijn.......morgen gaat nl. haar wens (hopelijk) in vervulling.

Toen Ylva in bed lag, hebben wij de afwas gedaan en opgeruimd. Daarna een lekker kopje thee gemaakt en op de bank geploft om naar de laatste aflevering van "Boer zoekt vrouw" te kijken. Heerlijk.........

Het was een mooie en relaxte dag waarvan met name Ylva ontzettend heeft genoten. Voor het slapen gaan zei ze ons dan ook: "mamma en pappa ik vond het een hele mooie en fijne dag, dank jullie wel". Dan smelt je toch en prijs je je gelukkig met het feit dat we een hele lieve en tevreden dochter hebben.

Lieve groet Antoinette, Roel en Ylva xxx...

• 22 December 2012 - 13:11

Jet&leon:

hoi kiwi-people,
    eerst ook onze felicitaties aan bomma! nog heel veel mooie jaren gewenst!!!

en wat de dierentuin betreft, altijd een leuke uitstap waar ook ter wereld. Zelfs op tv kijken we regelmatig nr de reeks over de Auckland zoo.....dus niks verkeerd mee!!
    jammer dat ze jullie gaffel plekje op de camping weg kaapten..foeii

voor de rest gaan we jullie een behouden vlucht wensen want straks is het zover....

beybey